Nowości i ogłoszenia

"137" do Krowodrzy Górki?

Kilkanaście tygodni temu, Rada Dzielnicy Prądnik Biały IV otrzymała od Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu pismo zawierające propozycję skrócenia trasy linii "137" do Krowodrzy Górki. Obecnie linia obsługuje osiedla wokół ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej dowożąc pasażerów do Nowego Kleparza.

 

 

 

Uchwała Rady Dzielnicy negatywnie zaopiniowała tę sugestię argumentując to groźbą pogorszenia obsługi komunikacyjnej osiedla a także twierdząc, że "zakrawa to na wyjątkowe lekceważenie mieszkańców tej części miasta".

 

Czy jednak słuszną decyzję podjęli radni?

 

Od dawna trwa dyskusja nad sensem utrzymywania tak wielu linii autobusowych do Nowego Kleparza. Kilka lat temu powstał nowoczesny terminal autobusowo-tramwajowy na Krowodrzy Górce, na którym możliwa jest przesiadka "drzwi w drzwi". Ponadto ul. Prądnicka i skrzyżowanie obok pętli Nowy Kleparz często są zakorkowane. Skrócenie trasy linii "137" wbrew pozorom ułatwiłoby życie pasażerom. Założyć należy, że korekta marszruty to także zwiększenie częstotliwości tego autobusu. Kolejny warunek to przywrócenie kursów linii "12" do Krowodrzy Górki obecnie absurdalnie kończącej na odludnej pętli Dworzec Towarowy (w tej sprawie Rada Dzielnicy IV podjęła uchwałę w lipcu 2009 - jak dotąd bezskutecznie). Likwidacja pętli Nowy Kleparz powinna nastąpić w momencie otwierania odremontowanej trasy  tramwajowej do Krowodrzy w 2007 roku. Niestety, nieudolni urzędnicy z ZIKiT nie wykorzystali  wówczas tej szansy. Obecnie pokrętnie zasłaniają się umowami z gminami. Nowy Kleparz to zaprzeczenie ideom polityki komunikacji aglomeracyjnej, które głoszą o dowożeniu do obrzeży miasta i szybkiej przesiadce na tramwaj. Działa to w Borku Fałęckim, Pleszowie, Salwatorze, Bronowicach Małych lub Łagiewnikach. Czemu zatem nie może na Krowodrzy Górce przy tak nowoczesnej infrastrukturze?

 

 

 

28 sierpnia 2010 wejdą w życie powakacyjne rozkłady jazdy. Być może "137" pojedzie jednak na skróconej trasie. Wszak uchwały Rad Dzielnic nie są wiążące. Przypomnijmy raz jeszcze dokument o przywróceniu trasy "12" do Krowodrzy lub wydłużeniu trasy "110" do Ruszczy Tunel. Do dziś nie doczekały się realizacji. Możliwe natomiast, że ZIKiT wysłucha głosu mieszkańców Bielan w sprawie linii "102" (miałaby kursować na trasie Krowodrza Górka - Bielany przez Zakamycze). Testy na ul. Orlej mogą wskazywać na pozytywne rozpatrzenie wniosku.

2010-08-23

prezes