Nowości i ogłoszenia

Na kolei na wschodzie bez zmian

   Nadchodzi nowy rozkład jazdy pociągów. Wspominaliśmy o wielu zmianach jakie zajdą na małopolskich torach. Niestety nie wszystkie wygladają tak wspaniale jak przedstawiają je działy marketingu.

 

     Ceną za pendolino jest likwidacja połączeń IR. Rzekomo 'Matejko' nie miałby gdzie się zmieścić w założeniach PLK. Słuchając tłumaczeń przedstawicieli tej firmy nie sposób odnieść wrażenie, że na północ od Krakowa pierwszy posterunek ruchu znajduje się w Kozłowie. Prawda zapewne leży gdzieś pośrodku, bo za taką cenę biletu trudno innym sposobem niż likwidacja konkurencyjnych połączeń napędzić ludzi do składu, który czasem jazdy dorównuje standardom sprzed 8 lat, a możliwościami technicznymi nie będzie się różnił od składu z EP09. Jedynym wymiernym plusem tej oferty jest komfort i szybkość podróży do Trójmiasta.

 

     Do małopolskich nowości warto też dopisać testowe uruchomienie, od 9 stycznia, w weekendy pojadą dwie pary relacji Sucha - Żywiec skomunikowane z pociagami z/do Krakowa. Niestety inny przykład nie jest już tak piękny. Spółka Koleje Małopolskie rusza z obsługą połączenia do Wieliczki, dysponuje aż ośmioma pojazdami, choć w zupełności wystarczyłyby trzy. Ale dużo gorszą konsekwencją tego jest rozkomunikowanie połączenia Wieliczki z Oświęcimiem. Dziwne, że nikt nie postanowił z racji remontowania Balic spróbować pozyskać nowych klientów kierując pociągi z Wieliczki do Krzeszowic. Nie od dziś wiadomo, że pasażer nie nasz pan. Nowozakupione pojazdy też są wykorzystywane w najlepszym stylu PKP. Jeden obsługuje połączenia Tarnów - Nowy Sącz - Krynica, a drugi na tej trasie... trzymany jest w rezerwie. Gospodarność jednym słowem, z troską o pasażera.

 

    Jeszcze lepszym pomysłem na kolej regionalną popisały się władze Podkarpacia. Nowy rozkład nowym rozkładem, a nowy rok budżetowy rządzi się swoimi prawami. Od 1 stycznia likwiduje się przewozy regionalne na trasie Jasło - Zagórz, na trasie Horyniec-Zdrój - Jarosław pozostają przewozy w ... piątki i niedziele. Na pociechę tworzy się ogryzek Horyniec - Rzeszów. Likwiduje się trzy pary połączeń na linii 106 do Jasła i Strzyżowa co oznacza praktycznie likwidację przewozów oraz wyrzyna się (to chyba najwłaściwsze słowo) połowę połączeń Przeworsk - Stalowa Wola. Gratulujemy marszałkowi Ortylowi tworzenia komunikacji, brawa u progi nowej kadencji.

 

   Na krakowskim podwórku pojawił się mikołajowy tramwaj, który najczęściej wyjeżdża na linię 19, ale zaliczył też 7 i 11. Testowany na linii 179 autobus hybrydowy zmienił miejsce stacjonowania na Bieńczyce i przeszedł na stan MPK. Otrzymał numery BH611 i obsługuje od kilku dni brygadę 105-03.

2014-12-12

mouset