Nowości i ogłoszenia

Wakacje z niską podłogą i krótką kołderką

 

  Pojutrze tramwaje i autobusy pojadą według nowych, wakacyjnych rozkładów jazdy. Jednocześnie po zakończeniu remontu Podwala zmienią się trasy tramwajów, albowiem linie 13 i 20 pozostaną na trasach uznawanych za objazdowe dotychczas. Oficjalnie uzasadnia się to remontem ulicy Dunajewskiego od 11 lipca, ale nieoficjalnie z wielu źródeł można usłyszeć, że taki układ zostanie utrzymany. Krótko mówiąc w starciu tak ważkich argumentów jak popularność 'dwudziestki' (tak dużo ludzi jeździ, że zabrano 7 i 11 na dwa miesiące) oraz tradycja 'ósemki' przegrała 'trzynastka'. Do sprawy wrócimy niebawem.

 

   Podobnie za kilka dni poznęcamy się nad zmianami w komunikacji autobusowej od 27 czerwca. Zarządca komunikacji postanowił z ubrań starszego rodzeństwa zrobić coś dla młodszych. Niestety jak co roku rękawki są za krótkie, a na dodatek jeszcze wyleciały dziury i nogawki są kuse. W ramach tej samej ilości brygad dzieli się na nowo linię 193 z wytworem pod tytułem 103. Sponsorem zmian została linia 128, która zostaje... zabrana z Mistrzejowic. Pojedzie do Prądnika Czerwonego oraz mitycznego wręcz Cmentarza Batowice. Jedyną rozsądną zmianę jaką przygotowano to skierowanie linii 169 do końcówki Zajezdnia Wola Duchacka.

 

   Drugą po marszrutach i końcówkach ciekawostką jest zawsze obsada taborowa (a trzecią łączenia prac ;) linii. W sobotę będziemy mogli zweryfikować rewelacje jakie dostarcza strona jakdojade.pl. Idąc po kolei na linii 1 powinniśmy oglądać dotychczasowy tabor, ale dzięki wakacyjnym cięciom w międzyszczycie będą na niej pojazdy tylko niskopodłogowe EU8N. Linia 2 pojedzie co 20 minut, zatem pojazdy N8C powinny być na jej wszystkich brygadach. Na linii 3 połowa brygad ma być wysokopodłogowa w dni powszednie i raczej należy się spodziewać tam wozów GT8S, pozostałe oznaczone kreseczką to zapewne N8S zwolnione dzięki zawieszeniu 7, 11 i 12. Co ciekawe w niedziele i święta 'trójka' będzie w całości wysokopodłogowa. Na liniach 4 i 5 zmian większych nie zobaczymy, oznaczony rodzynek z 'czwórki' to zapewne Protram.

 

   Na liniach 6 i 8 też do większych niespodzianek nie dojdzie. Zakończenie remontu oznacza powrót dawnego taboru na tą drugą, czyli wagonów NGT6. Zasilą one także linię 13, a do obsługi Bronowic niezmiennie służyć będą NGT8 na linii 14. Wysokopodłogowe pozostaną linie 9 i 10 i to w stu procentach w dni powszednie, natomiast w weekendy na trzech brygadach 'dziewiątki' pojawią się pojazdy z niską podłogą - być może EU8N.

 

   Obsady linii 16, 18, 21, 22 oraz 50 nie zmienią się. Na linii 20 kursować będą pojazdy EU8N, ale mogą też pojawić się bombardiery w związku ze zmianą trasy. Linie 23 i 24 w dni powszednie również nie będą odbiegać od rocznej normy w obsadzie taborowej, ale w weekendy komplet sześciu brygad każdej z nich mają stanowić pojazdy niskopodłogowe. W większości będą to zapewne EU8N, z pojedynczymi brygadami w obsłudze z Podgórza. Linia 52 funkcjonować będzie bez żadnych zmian w dni powszednie - komplet 14 składów wiedeńskich, natomiast w soboty i święta zgodnie z wielomiesięcznymi postulatami wyjadą na nią bombardiery. Być może EU8N będą na pojedynczych brygadach, a na pewno na niektórych łączeniach z nockami.

 

   Wykorzystanie NGT8 wyniesie więc 17/24 sztuki codziennie i będzie zgodne z polityką serwisowania pojazdów w MPK. 50 wozów NGT6 obsłuży w dni powszednie głównie linie podgórskie jak 6, 8, 13, 18 - łącznie 21 brygad (uwzględniono Newag). Zważywszy na niekursowanie nocnych tramwajów w okresie poniedziałek - środa istnieje spora rezerwa, która pozwoli wysłać na linię 20 także pojedyncze wozy. Z kolei nowohucki park maszyn - 33 sztuki EU8N zasili linie: 1, 5 i 20 zatem wykorzystanie na poziomie ok. 50%. Zważywszy, że na linie nocne potrzeba 16 pojazdów to rezerwa jest znaczna. Jednak uruchomienie kolejnej niskopodłogowej linii (np. 52) w dni powszednie byłoby już kompromisem z intensywną eksploatacją.

 

    W weekendy jest inaczej. Pięć EU8N jest wolnych z obsługi linii 20, mogą więc spokojnie obsługiwać linię 23 lub 24. Z prawie 30 wolnych bombardierów skierowanie siedmiu na linię 52, przy zyskaniu w niedziele jeszcze pięciu pojazdów z 'szóstki' nie stanowi problemu. Z uwagi na wizerunek raczej należy spodziewać się na tej linii NGT6. Mówiąc językiem kolejowym - podsył EU8N na linię 23 poprzez 9 lub 52 nie stanowi większego problemu. Wykorzystanie EU8N w soboty i niedziele zapewne wyniesie ok. 2/3 pojazdów, a więc na liniach nocnych powinniśmy ujrzeć głównie NGT6. Na trójce w soboty oraz w weekendy na 'dziewiątce' powinniśmy zatem oglądać N8S.

2015-06-25

mouset