Nowości i ogłoszenia

Hala estakadowa

Wczoraj na estakadę łączącą ul. Wielicką i Lipską wyjechały linie "9", "11" i "50". Niektóre trasy innych tramwajów uległy zmianie: "7", "12", "19". Doszło do korekt rozkładów innych połączeń, a także obsada taborowa.

 

Jak to zwykle bywa przy takich okazjach pojawiają się protesty. Najpierw dotarło do nas niezadowolenie z faktu zmiany taboru NGT6 na GT8S na linii "6". Bombardiery trafiły do obsługi nowej trasy "19". Skandaliczne jest także to, że najnowsze bombardiery w pełni zasiliły trasę "50" co oznacza, że kilka z nich zjeżdża do zajezdni w ciągu dnia i stoi bezczynnie. To jest właśnie "urok" linii co 5 minut, których jesteśmy przeciwnikami.

 

Bardzo dużo negatywnych głosów płynie z Grzegórzek. W jednym dniu popularny przystanek "Hala Targowa" został pozbawiony wszystkich bezpośrednich połączeń w kierunku ul. Wielickiej. Przed wakacjami w szczycie było ich ... piętnaście na godzinę. Niezadowolenie płynie także z Ruczaju. Najpierw odebrano stamtąd linię "128", która dowoziła do Grzegórzeckiej, teraz zniknęła całkowicie "jedenastka". Do interwencji szykują się Dzielnice II Grzegórzki i VIII Ruczaj. Prawdopodobnie będzie to gorący temat w najbliższych tygodniach.

A przypomnijmy, kilka miesięcy temu pojawiła się koncepcja, aby linia "11" jeździła zamiast do Małego Płaszowa, estakadą do Bieżanowa. Natomiast "23" właśnie do ul. Lipskiej. Ostatecznie tego nie postanowiono. Wszystko wskazuje jednak na to, że ZIKiT będzie musiał tę koncepcję raz jeszcze przemyśleć. Linie "11" i "23" na długim odcinku się teraz dublują. Jesteśmy niemal pewni, że ten układ długo się nie utrzyma, gdyż oferta na odcinku Czerwone Maki - Dworcowa wydaje się być za duża. Stąd zapewne będzie rozważane, aby linia "23" pojechała na trasie Czerwone Maki - Kapelanka - Dietla - Grzegórzecka - Kotlarska - Kuklińskiego - estakada - Wielicka - Nowy Bieżanów. Trasa z pewnością okrężna, ale zapewni połączenie Ruczaju z Grzegórzkami i Hali Targowej z Wielicką. Tak okrężne marszruty z powodzeniem działają np. w Poznaniu (linia "5" Stomil - Górczyn) czy Warszawie (linia "28" Górczewska - Dw. Wschodni). Proponowana trasa "23" wzmocni na odcinku Nowy Bieżanów - Rondo Grzegórzeckie linię "9", którą wydaje się podróżować teraz więcej pasażerów. W przypadku skierowania "23" na trasę koło Hali Targowej, linia "12" miałaby jechać przez Rondo Mogilskie do Cmentarza Rakowickiego jako wzmocnienie ciągu Starowiślna - Rondo Mogilskie, na którym ilość pasażerów jest duża.

 

Jako ciekawostkę można dodać, że rozważana była także koncepcja linii "17" na trasie Cichy Kącik - pl. Wszystkich Świętych - Poczta Główna - pl. Boh. Getta - Wielicka - Estakada - Mały Płaszów. Z powodów finansowych upadła, a ZIKiT-owi bardzo zależało na stworzeniu bezpośredniej linii z Cichego Kącika także w stronę Filharmonii i pl. Wszystkich Świętych.

2015-09-01

prezes