Nowości i ogłoszenia

Brygady u progu jesieni

   Od tygodnia jeździmy tramwajami i większością autobusów według porządku na sezon 2015/2016. Oprócz remontu ulicy Dunajewskiego, otwarcie estakady i zmiany tras tamtejszych linii wpłynęły na rozdział pojazdów komunikacji miejskiej. Niestety naszym zdaniem niezbyt fortunny.

 

   Linia 1 została podzielona na dwie części z powodu skierowania 39 pociągów w godzinie szczytu przez plac Wszystkich Świętych. Stałą trasę obsługują wyłącznie pojazdy EU8N, choć w weekend występują tam składy wiedeńskie. Na wariant powszednio-wspomagający o numerze 71 wysyła się zarówno EU8N, N8S jak i pojedyncze składy wiedeńskie. Linia 2 też ma zmniejszoną częstotliwość i obsadzają ją niezmodernizowane N8S i EU8N, trio po przebudowie znane z tej linii obsadza teraz 'piątkę' wraz z duetem EU8N. Linia 3 znana dotychczas z prawdziwego melanżu taborowego obsługiwana jest prawie wyłącznie wiedeńskimi składami z obu zajezdni, jedynie brygada 3-10 obsadzona jest rodzynkiem GT8S. Liczba brygad 'trójki' wzrosła do jedenastu, a w soboty i święta dominują na niej EU8N.

 

  Z powodu objazdu zwiększyła się też liczba brygad linii 4, tu jednak zmiany nie nastąpiły. Czternaście z nich obsadzają ufoki, 4-06 obsługuje Protram, zaś Tramino kilka dni temu wróciło do Poznania. Dzięki opóźnieniom ze strony Pesy 'krakowiaków' prędko na trasie 'czwórki' nie ujrzymy. Linia 6 w dni powszednie straciła niską podłogę, kursują na niej GT8S, w dni wolne krótkie bombardiery. Zaledwie trzy brygady linii 7 obsługują EU8N, podobnie jak drugą linię szczytową o numerze 12. Na liniach 8, 13 i 18 zmiany w obsadzie nie zaszły, choć - o czym napiszemy za chwilę - można je od ręki zrobić z korzyścią dla pasażerów. W piątek zdecydowano się skorzystać pierwszy raz z możliwości wysłania na brygadę 13-05 składu wiedeńskiego. Był to debiut.

 

  Linia 9 pozostała bastionem stopiątek. Być może wynika to, jak w przypadku trasy na Kurdwanów, z obaw o oblodzenie sieci trakcyjnej na estakadzie. Powróciły na linię podgórskie stopiątki obsadzając dwie ostatnie brygady - 06 i 07 (zmniejszono o jedną liczbę), 03, 04 i 05 obsadzają stopiątki nowohuckie, 02 - skład wiedeński, a 01 N8S, co niestety nie jest dobrym pomysłem. Po zmianach linia 10 też ma tylko siedem brygad i obsługują ją wyłącznie pojazdy wiedeńskie.

 

  Linia 11 podobnie jak jej 'cień' czyli 23 przeszła do wyłącznej obsługi przez Podgórze. Tym samym ujrzymy tam wyłącznie pojazdy GT8S. Tramwaje na zmianę obsługują obie linie i tym samym zaoszczędzono jeden pojazd (przed wakacjami kursowało sześć brygad na linii 23). Ciekawostką w niedziele i święta będą NGT6 na linii 11. Linia 14 obecnie kursuje do Dworca Towarowego, jednak zdecydowano o utrzymaniu na czterech brygadach pojazdów NGT8, a na dwóch NGT6. Tu z oceną trzeba będzie tym samym zaczekać. Na liniach kursujących wyłącznie na terenie Nowej Huty oraz 22 nie zaszły żadne zmiany.

 

  Linia 19 przeszła prawdziwą metamorfozę. Zwiększono liczbę brygad do dziewięciu, a do jej obsługi skierowano wyłącznie pojazdy NGT6, w weekendy częśc brygad obsługuje zajezdnia Nowa Huta pojazdami EU8N. Bastion tych wozów czyli linia 20 też właściwie się nie zmienił, liczba brygad wynosi 11, a jedną z nich obsługuje skład wiedeński. Jedenaście brygad linii 24 nadal stanowią trójskłady stopiątek.

 

  Pora na oczko w głowie krakowskiej sieci czyli linie 5x. Flagowa propagandowa linia zmniejszyła liczbę pojazdów do osiemnastu. Brygadę 50-03 (w dni wolne 50-08) ma obsługiwać jedyny jak na razie pojazd Pesy o numerze #RG901, pozostałe osiem stałych brygad jak i dziewięć szczytowych obsadzają NGT8. Na linii 52, którą podzielono na stałą trasę i szczytową 72 ostały się niezawodne E1+c3. Na tej drugiej dwa pojazdy z Podgórza mogą stanowić GT8S. Grzmoty z Niemiec obstawiają też trzy brygady linii pomocniczej 74.

 

  Spójrzmy na wykorzystanie pojazdów. Pes nadal nie ma. Tym samym NGT8 obsadzają linie 14 i 50. Na 24 pojazdy kursuje 21-22, z czego 9 zjeżdża poza szczytem. Pełną parą pracują krótkie bombardiery. Na liniach 8, 13, 14, 18, 19 kursują 42-43 pojazdy, tylko cztery zjeżdżają do zajezdni, a musimy pamiętać też o obsłudze linii nocnych. Popularne są także EU8N, obecnie MPK posiada ich 34, z czego na liniach 1, 2, 5, 7, 12, 20, 71 występuje 28-29 wozów, z czego sześć zjeżdża poza szczytem, a akurat podobna liczba obsługuje linie nocne. Niezbyt pojemne, niezmodernizowane N8S upchano na 9-01, 'dwójkę' i 71. Mieszkańcom Nowej Huty nie posłużą niestety wskutek papierkowych rozporządzeń, z tego też powodu wszystkie brygady linii 19 obsługują bombardiery. Eksterminacja stopiątek zaoowocowała zmniejszeniem stanu trójskładów do 30. Wykorzystanie wynosi więc 25-26 dziennie, po kasacjach i przepięciach liczba składów nadal wynosi 10, z czego 5 obsługuje dziewiątkę a szósty rezerwę. Wsród importowanych złomów 64 pojazdy z Wiednia obsługują linie 3, 9, 10, 22, 52, 71, 72 w sile 52-54 pociągów, z kolei ich podgórskie odpowiedniki z Niemiec na liniach 3, 6, 11, 23, 72, 74 obsadzają 21 brygad (na 27 posiadanych wozów).

 

   Na liniach 9, 10, 11, 23 i 50 ubyło łącznie pięć brygad, tyle samo przybyło na liniach 3 i 19. Zmiany związane z remontem na liniach 2, 4, 20, 71 i 74 bilnasują się na zero. Pierwszy tydzień pokazuje, że jednak forsowana będzie koncepcja obsługi całej linii 50 najdłuższymi pojazdami. Przy braku sezonu akademickiego trudno wyrokować czy to będzie dobre rozwiązanie. Opóźnienie jest spore w dostawach, ale jednak w ciągu kilku miesięcy 36 nowych pojazdów zasili park taborowy. Warto byłoby pomyśleć o innych częściach miasta i rozdzielić pesy na 4, 24 i 50, a NGT8 na linie 50 i 52. Trójskłady powinny wrócić na linię 3, a składy stopiątek na linii 9 zastąpione wiedeńczykami. Frekwencja w pojazdach linii 11 i 23 nie zachwyca, ale tu też trzeba poczekać z "godzinami szczytu" w Kampusie.

2015-09-05

mouset