Nowości i ogłoszenia

Konstale & Rywale

   Mija siedem tygodni odkąd ostatnia z zamówionych pes dotarła do Krakowa i wyjechała na krakowskie torowiska. Pierwszy raz, też w Sylwestra, monopol Konstali na obsługę komunikacyjną masowych imprez został przełamany.

 

    Od tego czasu ilostan taborowy stopiątek niewiele się zmienił. Czynnych trójskładów pozostało 13, z czego regularnie wyjeżdża 9-10 na linię 24, przy czym zawsze obsługują brygady szczytowe, oprócz 24-02, a z całodziennych najczęściej dwie nowohuckie 07, 09 obsługują pociągi E1+c3. Wiele na to wskazuje, że do wejścia w życie wakacyjnego rozkładu jazdy sytuacja na linii 24 nie ulegnie zmianie. W 2016 roku zlikwidowano tylko jedno 'ufo' HZ284-285-286, odczepiając ostatni wagon.

 

   O wiele więcej jest składów 105Na, bo 19 (co razem daje sumę 77 wagonów), przy czym wiele z nich zostało tak skonfigurowanych, że mogą utworzyć co najmniej 4-5 ufoków. Składy kursują na linii 10 (7 brygad), praktycznie zawsze na linii 20 (1-2, bardzo często brygada 01), 12-01(1), 7-03(1), 1(3-4) oraz rezerwie i jednej z brygad linii 16. Są nawet takie dni, gdy wyjeżdża szesnaście pociągów dwuwagonowych 105Na na miasto, co daje okazję do uwiecznienia ich ostatnich miesięcy eksploatacji w wielu ciekawych miejscach Krakowa. W weekendy też nie jest źle, na linii 10 można spotkać do 5 składów, zawsze też na jednej brygadzie linii 20 pojawia się zestaw 105Na. Dochodzi do tego linia 24, której brygada 01 jako pierwsza wyjeżdża na Kurdwanów i musi posłużyć za "przecieracza" sieci trakcyjnej. Sytuacja z pewnością się zmieni, gdy zamknięta zostanie ulica Igołomska i na linie 10 i 16 zawita tabor dwukierunkowy.

 

  Zastępujące stopiątki pesy nie są wykorzystywane w pełni. W dni powszednie obsługują 14 brygad linii 4, dziesięć linii 50 (wymiennie całodzienna brygada 11 ze szczytową 12) i najbardziej obciążone brygady linii 52 w liczbie sześciu (czasem wymiennie z NGT8). Temat obsady linii 50 i 52 poruszymy innym razem, gdyż kursy pes przedzielają pojazdy takie jak NGT6 czy GT8S. Po uwzględnieniu Protrama (znów pojawił się na linii 52) wynik 29-30 pojazdów w ruchu na 37 (z 405Kr licząc) posiadanych na pewno będzie można polepszyć z korzyścią dla pasażerów. 

 

  Zmienił się też rozdział pojazdów NGT8, z ośmiu "szczytówek" linii 50 obsługują zazwyczaj cztery, po 1-2 brygady na liniach 18 i 52. Pozostałe pojazdy obsługują po 8 brygad na linii 8 i sześć na linii 3, gdzie zdecydowanie widać, że służy to promocji komunikacji miejskiej. Wykorzystanie wagonów jest duże (nawet 23/24) i w tym momencie zasadna jest ich obecność na krótkich pracach linii 50.

 

  W weekendy sytuacja jest bardziej czytelna. Krakowiaki kursują na liniach 4, 50, 52 i 2-3 brygadach linii 24, co daje zwykle rezultat obecności co najmniej 24 wozów na krakowskich torach. W soboty, z racji 14 brygad na linii 52, obsługiwana jest ona też przez NGT8 i pociągi wiedeńskie.

 

  Niestety, wiele na to wskazuje, że po wycofaniu wszystkich 105Na sytuacja pasażerów pogorszy się z uwagi na wprowadzanie mniej pojemnego taboru. Do tematu powrócimy.

2016-02-21

mouset