Nowości i ogłoszenia

Zmiana pokoleń (i brygad)

   20 lipca 2016 zapisze się jako data debiutu zakupionych w bolechowskiej fabryce 60 solarisów U12 IV generacji. Auta cechuje zupełnie nowe nadwozie, ze zmienionym układem świateł, luster, a także ... lokalizacją numeru taborowego, którego czcionka zbliżona jest bardziej do pojazdów Mobilisa. Malowanie wozów także nawiązuje do księgi identyfikacji wizualnej i chyba jako jedyne jak dotąd w MPK, można nazwać udanym. Sprzyja temu boczna sylwetka autobusu z elementami podkreślającymi dynamikę i czyniącymi pojazd bardzo zgrabnym. Porównując do samochodów osobowych nowa stylistyka zdecydowanie poprawia postrzeganie pojazdu i można ją zaliczyć do naprawdę udanych.

 

    Autobusy napędza silnik DAF, są klimatyzowane, wyposażone m.in. w ładowarki, instalację odzysku energii oraz automaty biletowe. Zapewne po roszadach taborowych pod koniec wakacji zastąpią pozostałe jeszcze najstarsze 12-metrowe pojazdy: 15 sztuk scanii CLL, 9 sztuk OC UB i 25 jelczy M121MB wyprodukowanych przed 2001 rokiem. Tym samym ilostan takich pojazdów zwiększy się w ostatecznym rozrachunku o około 10 sztuk. Najstarsze wozy zapewne wyjadą po raz ostatni z okazji Światowych Dni Młodzieży.

 

    Już dziś doszło do relokacji taboru z tym związaną, do Bieńczyc pojechały wolskie solarisy, będą tam stacjonować najpewniej do 2 sierpnia. Dzisiejszy dzień (21 lipca) jest też pierwszym roboczym, gdy na ulice Krakowa nie wyjechała żadna krótka scania. Po wczorajszym debiucie najnowsze pojazdy wyjechały dziś do regularnej obsługi linii: 123, 124, 125, 143, 158, 169, 204, 304 (Płaszów) oraz 106, 107, 124, 135, 145, 166, 169, 183, 214, 215, 225, 235, 245 (Wola) co oznacza, że będą też służyły mieszkańcom aglomeracji. Najliczniej, jak dotąd, nowe pojazdy obsadzają linie 124, 125, 169 i 304 co jest zgodne z oczekiwaniami i częściowo obietnicami (do sprawy przegubowców na 169 powrócimy).

 

    Kolejnymi nowymi autobusami będą pojazdy dla Mobilisu. Do bazy na Załęczu przyjedzie lada moment dziewięć mercedesów Conecto G, co wiąże się ze zwiększeniem zamówienia pracy przewozowej u tego przewoźnika po Światowych Dniach Młodzieży. Pojazdy otrzymają numery MC339-347. Na swoje wejście do eksploatacji czeka mała flota niespełna 9-metrowych pojazdów elektrycznych solarisa, zapewne dzięki nim obsługa linii 154 będzie wyglądała tak jak pierwotnie to założono. Niewykluczone, że pozostałe pojazdy elektryczne trafią na linię 124.

 

    Dalsze plany obejmują dostawę jesienią 12 pojazdów przegubowych o napędzie hybrydowym, które najpewniej zastapią kosztowne w eksploatacji many, a następnie 15 sztuk pojazdów midi, które z kolei wypierać będą najbardziej wyeksploatowane jelcze vero i autosany. Rozwój ekologicznej komunikacji wieńczy rozstrzygnięty w tych dniach przetarg na 20 pojazdów elektrycznych. Trzy przegubowce i 17 pojazdów standardowych dostarczy Solaris. Plany ZIKiT dotyczące rozwoju komunikacji wraz z jej odpowiednim finansowaniem mogą jednak oznaczać, że najstarsze przegubowce pomimo przetargów nie znikną z ulic Krakowa.

 

     Na koniec dwie drobne informacje. Zwiększył się udział stopiątek na linii 1, jak na razie na linie 75 kierowane są składy wiedeńskie, co zapewne oznacza, że tak tez będzie od soboty, gdy pojedzie ona już jako 'dziesiątka'. Linia 1 z racji skierowania jej do Czerwonych Maków nie odegra większej roli w nadchodzącym tygodniu, zatem znów możemy oglądać łączenia prac jej brygad z liniami 16, 21 i 22. Już jutro natomiast od godziny 13.45 wyruszy autobusowa KLM. Zabytki wcielą się w rolę historycznej linii 136 z Mistrzejowic do Kombinatu, wystąpią na niej: san, jelcz 272 oraz ikarus 260. Zapraszamy!

2016-07-21

mouset