Nowości i ogłoszenia

Jadą goście jadą (but Pleszów not ready)

   Oprócz drogi lotniczej, która będzie dozwolona w promieniu tylko 100 km od Krakowa dla uprzednio zarejestrowanych przewoźników oraz służb ratowniczych i zabezpieczających ŚDM, pielgrzymom pozostaje do dyspozycji droga kolejowa, która powinna zapewnić sprawny dojazd do miejsc uroczystości.

 

   Przystanki kolejowe na terenie Krakowa są od lat źródłem śmiechu, a potencjał linii kolejowych, aby stworzyć coś na miarę WKD czy SKM jest kompletnie niewykorzystany. Pomimo, że kilka z nich leży przysłowiowy rzut beretem od miejsc uroczystości centralnych nie są one w stanie obsłużyć dużych ilości pasażerów np. nowowybudowany - Kraków Sanktuarium.

 

   Z założeń organizacyjnych wynika, że w okresie głównych uroczystości na terenie miasta i Brzegów czyli 29-31 lipca ruch kolejowy zostanie wstrzymany na liniach 94 i 603 pomiędzy Płaszowem a Swoszowicami, a na linii 91 pomiędzy Bieżanowem a Podłężem. Przystanki Kokotów i Węgrzce Wielkie są wyłączone na czas całych obchodów, gdyż rejon ten przewidziany jest jako dostęp ewakuacyjny i dla służb ratowniczych, z racji bezpośredniego sąsiedztwa A4 z linią 91 nie ma tam możliwości na swobodny ruch dużej ilości pieszych.

 

   Stacje: Kraków Swoszowice, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów oraz Podłęże będą pełniły rolę dodatkowych 'dworców', oprócz głównego w centrum miasta, przyjmujących pociągi z pielgrzymami. Niewykluczone, że ich postoje odbywać się będą na stacjach poza miastem, do podsyłania składów posłuży tzw. mała obwodnica. Na dużej obwodnicy przewidziany jest ruch objazdowy i docelowy dla kombinatu towarowy, na pewno w niedzielę 31 lipca pojadą tamtędy pociągi dalekobieżne omijając okolice Brzegów.

 

   Operator wojewódzki czyli Koleje Małopolskie przygotowuje się do wzmożonego ruchu na lotnisku, pociągi mają kursować co 10 minut i składać się z zestawów EN64+EN99, a nawet 2x EN77. Dodatkowe pociągi zagęszczą takt na trasie Kraków Główny - Balice, sześć par pojedzie też dodatkowo do Wieliczki, a cztery w pełnej relacji w godzinach nocnych. W weekend 30-31 lipca dodatkowe pociągi wzmocnią takt na trasie z lotniska do stacji Bieżanów skąd pielgrzymi kierować się będą pieszo do Brzegów. Z uwagi na konieczność wysłania całego taboru na pierwsza linię aglomeracyjną, drugą nitkę do Sędziszowa obsługiwać ma tabor pożyczony od Kolei Mazowieckich, ale niestety tej informacji nie udało nam się potwierdzić.

 

    Pociągi regio, które zazwyczaj kursują w stronę Katowic, Oświęcimia, Rzeszowa, Tarnowa i Nowego Sącza będą oznaczone w rozkładzie mianem ŚDM i składać się będą z trzech jednostek EN57 (rzadziej dwóch). Są to najczęściej pociągi już obecne w rozkładach jazdy. Natomiast na trasach, gdzie udało się już skutecznie ograniczyć ruch - do Oświęcimia przez Spytkowice, do Wadowic oraz Suchej takie zestawienia zarówno ezt jak i wagonowe pojadą jako pociągi dodatkowe i tam na pewno będą stanowić ciekawostkę.

 

    Dodatkowo, do Krakowa wzmocnione zostaną pociągi IC przybywające tu rozkładowo. Te wzmocnienia jednak będą niewielkie i odbędą się kosztem ponad 20 par połączeń w innych częściach kraju. Po raz kolejny zwiększone zapotrzebowanie na przewozy żenująco obnaża braki wagonów w parku taborowym IC, choć pozytywnym akcentem uroczystości jest na pewno wywiezienie odstawionych i zniszczonych wagonów z krakowskich torów.

 

    Ciekawostką na pewno będzie pojawienie się innych przewoźników w mieście. Atrakcjami PKP IC będą kursy przez Nową Hutę oraz skład 2xED250 na zamówienie z Gdyni. Do Krakowa przyjadą ukrotnione składy Kolei Mazowieckich, zestawy 2xEN76 Kolei Wielkopolskich, ukrotnione (możliwe że do trzech) sklady flirtów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz przegląd rozmaitych ezt ze wszystkich oddziałów PR. Pociągi te są przede wszystkim na zamówienia indywidualne i rozkłady szczegółowe nie są udostępniane.

 

   Na zamówienie strony kościelnej pojawią się także autobusy przegubowe śląskich przewoźników miejskich z KZK GOP: Sosnowca, Świerklańca, Katowic i Gliwic. Flota ok. 30 wozów, głównie SU18, nie będzie obsługiwać żadnej regularnej linii na terenie Krakowa, będą one przewozić pielgrzymów w zorganizowanych grupach z ich miejsc noclegów.

 

  Na zakończenie informacja, która może zakłócić przygotowania do obsługi uroczystości w Brzegach i Krakowie. Linia 10 nie może wrócić do Pleszowa z racji braku odbioru wykonanych torowisk za Kopcem Wandy i w ulicy Ptaszyckiego. Dlatego zastępczo linia 10 pojedzie przez Plac Centralny do Ronda Hipokratesa, tymczasowa trasa linii 16 i zastępczej 716 zostaną utrzymane. Uruchomienie linii 10 przed czuwaniem w przyszły weekend jest bardzo ważne, gdyż dostęp do miejsc uroczystości od strony ulicy Klasztornej i Wolicy jest w miarę wygodny pomimo sporej odległości. Znając stan torowiska w ulicy Igołomskiej należy się jednak spodziewać powrotu wagonów 105Na na tę trasę.

2016-07-23

mouset