Nowości i ogłoszenia

Jesienne tabory

 

  Listopad okazał się być miesiącem, w którym mamy do czynienia ze sporymi zmianami w taborze komunikacji zbiorowej. Po wrześniowych przetasowaniach w 12-metrowych pojazdach szykują się zmiany w większym segmencie. Zakończyły się dostawy hybrydowych przegubowców Solarisa do zajezdni Bieńczyce, trwają teraz szkolenia i rejestracje. Najpewniej autobusy otrzymają numerację od BH072 w górę. Zastąpią one osiem manów, których praca liniowa dobiega końca. Osiem, ponieważ w międzyczasie odstawiono #BM707, a jak pamiętamy zezłomowano już #BM710. Wkrótce okaże się, czy dostawa przegubowców pozwoli na obsadę tymi pojazdami całości linii 169. Jak na razie na niej zadomowił się jedyny 12-metrowy elektryk produkcji Solarisa.

 

    Czy to efekt obaw o sprawność autobusu i szybką możliwość podmiany na tej linii? Trudno mieć pewność patrząc na karierę krótszych mających w teorii obsługiwać w całości linię 154. Jak jest w rzeczywistości to widać każdego dnia, a zima przed nami... Pojazd AMZ z kolei polubił się bardzo z nowoutworzoną linią 104 i tam najczęściej można go zobaczyć. Aktualny ilostan najstarszych pojazdów standardowych nieco się zmienił i wynosi: 11 scanii CLL, 5 OmniCity oraz 16 jelczy M121MB.

 

    Nowy autobus zawitał także do zajezdni przy Sołtysowskiej. Pojawił się tam 12-metrowy mercedes Conecto, który otrzymał numer boczny MC201. Pojazd głównie obsługuje linię 142. Nowy pojazd w Mobilisie zazwyczaj oznacza zwiększenie zamówienia na pracę przewozową. I tym razem jest podobnie. W ostatni weekend, gdy obchodzono hucznie Andrzejki, firma Mobilis na zlecenie ZIKiT obsługiwała nowoutworzoną linię nocną - 612 z Osiedla Podwawelskiego do Tyńca. Obsługę zapewniały 10-metrowe AMZ znane z linii 102 i 120. Miejmy nadzieję, że oznacza to stałą zmianę i kolejne osiedle z dojazdem nocnego autobusu.

 

   W tramwajach także pojawiła się nowość taborowa. Po długim remoncie i modernizacji powrócił pojazd GT8S a raczej C o sygnaturce #RF323. Pojazd uzyskał niskopodłogowy człon i w tym momencie wraz z #RF313 będzie mógł uprzyjemnić nieco podróżowanie na liniach 11 i 23, gdzie oprócz szczytowej "dwunastki" właśnie dominują tego typu wozy. Choć należy zaznaczyć, że wagon debiutował na linii tymczasowej będącej połączeniem osobliwym linii 11 i 6 wskutek remontów torowisk. Te same remonty przyczyniły się do jednodniowego połączenia linii 8 z 24 i 4 z 13 co zaowocowało debiutem wagonów NGT8 na alei Solidarności, Ujastku oraz placu Centralnym (choć w czasach obsługi linii 14 zdarzył się najpewniej tutaj przejazd).

 

  Z racji uroczystości kończących rok liturgiczny w przeddzień Niedzieli Chrystusa Króla Wszechświata w łagiewnickich świątyniach wzmocniono komunikację do Borku Fałęckiego i górnych Łagiewnik. Linie 104 i 155 obsługiwały najnowsze solarisy, linię 8 Pesy, a linię 19 wagony NGT8, co było okazją do uwiecznienia takiej sytuacji za dnia (premierowo wyjazd jednej z brygad linii 50 odbywał się przed 5 rano jako linia 19). Na linii 10 jako "wtyczki" pojawiły się wagony NGT6.

 

  Udział niskiej podłogi powiększy także powracający z Newagu wagon Nevelo, który już figurował w systemie MPK jako #RY899. Pojazd został wczoraj dostarczony i rozładowany na Brożka. Wprowadzono poprawki techniczne i zmieniono malowanie pojazdu, który przypomina obecnie jednostki kolejowe EN100 dla stołecznej WKD. Wkrótce wejdzie on w kolejną fazę liniowych testów, co też sprzyjać powinno komfortowi podróży. Najstarsze wagony 105Na po pierwszolistopadowym come back nie zostały już spięte w trójskłady z okazji Andrzejek. Przetarto ubiegłoroczny szlak sylwestrowy i wszystkie brygady linii 62, 64 i 69 obsłużyły krakowiaki. Łączenia prac nie były zbyt atrakcyjne i obejmowały znane z obsługi pesami linie 8, 18 i 52.

 

   I wreszcie czas na kolej. Tu również listopad oznacza pojawienie się nowych pojazdów. Najpierw przetestowano, a dziś oficjalnie zaprezentowano nowe poajzdy zakupione w nowosądeckim Newagu. Są to pociągi znane z innych województw, należące do rodziny Impuls. Do eksploatacji wchodzą cztery pojazdy czteroczłonowe (typ 31WE) oraz pięć pojazdów pięcioczłonowych (typ 45WE). Uroczystościom towarzyszyły protesty związane z faktyczną likwidacją komunikacji kolejowej do Krynicy, o czym z racji nadchodzącego nowego rozkładu jazdy napiszemy póżniej. Nowe pojazdy z pewnością odmienią oblicze komunikacji regionalnej do Tarnowa i Nowego Sącza. Niestety numeracja pojazdów jaką zastosowano potęguje bałagan wśród nowych ezt. Czteroczłonowe otrzymały oznaczenie EN78, choć w innych województwach ten typ pojazdu kursuje z oznaczeniem ED78, a pięcioczłonowe ... EN79. Miejmy nadzieję, że nowy tabor przyczyni się do większej frekwencji na tych trasach.

2016-11-28

mouset