Nowości i ogłoszenia

Remont roku

    O świcie pierwsze łyżki koparek wbiły się w asfalt nawierzchni skrzyżowania Basztowej, Lubicz, Westerplatte i Pawiej. Rozpoczęła się przebudowa wraz z odcinkiem ulicy obok Plant, która potrwa do końca roku. Wyłączono ruch na skrzyżowaniu, a także komunikację tramwajową w przyległych ulicach. Układ torów nie pozwala na większe manewry i główny ciężar objazdów prowadzi od Ronda Mogilskiego tunelem, przez Dworzec Towarowy i Długą. Znacząco mniej tramwajów pojedzie przez węzły Lubicz/Rakowicka i Poczta Główna.

 

     Na pierwszy tydzień zaplanowano:

 

  • linia 2 zmienia się w zastępczą 72 i kursować będzie z Salwatora do Starego Kleparza po swojej trasie, a dalej Długą do Krowodrzy Górki
  • linia 3 od Starowiślnej obok Hali, Powstania Warszawskiego, tunelem do Krowodrzy
  • linie 4 i 14 od Ronda Mogilskiego tunelem, przez Kamienną i Długą do Bronowic
  • linia 5 zmienia się w 75 i kursuje na trasie Dworzec Towarowy - Osiedle Piastów po trasie 5 i 52
  • linie 10 i 52 od Ronda Mogilskiego pojadą Powstania Warszawskiego, Grzegórzecką i Dietla, a od Stradomskiej po swoich trasach do Łagiewnik i Czerwonych Maków
  • linia 19 pojedzie od Ronda Mogilskiego Lubicz i Rakowicką do Cmentarza Rakowickiego
  • linia 20 pojedzie przez Grzegórzecką i Starowiślną
  • linia 24 pojedzie od Poczty Głównej przez Plac Wszystkich Świętych
  • linia 78 (zastępcza) kursować będzie w godzinach szczytu na trasie Czerwone Maki - Cichy Kącik, uruchomiona na 5 dni.
  • linie 7 i 12 ulegają zawieszeniu.

    Ostatni tydzień roku szkolnego zwłaszcza w obliczu prognoz pogody nie powinien sprawić problemu. Z pewnością mankamentem będzie rozłożenie potoków pasażerskich z Czerwonych Maków. Linie 18 i 52 pojadą co 10 minut. Po części problem rozwiąże linia 78, jednak i tak dojazd do Dworca z Ruczaju będzie bardzo utrudniony. Dobrym rozwiązaniem byłoby wydłużenie 502 do Osiedla Podwawelskiego. Potok linii 3 zostanie skierowany do tunelu, tam wraz z liniami 4, 14 i 50 powinna umożliwić sprawne przemieszczanie się i przesiadki z linii 19 i 20. Od strony Nowej Huty dobrym wspomaganiem będzie linia 75. Zachodnią część śródmieścia obsłuży też linia 24.

 

    Z uwagi na ograniczenia częstotliwości oraz tunel tramwajowy kluczową sprawą będzie rozdysponowanie największego taboru czyli 24 NGT8 i 36 pes. Dzisiejszy rozdział jest raczej eksperymentem, na linię 18 wyjechały wyłącznie pesy, pojedyncze z nich były na liniach 50 i 52. Całą linię 4 i większość 24 także obsadziły bydgoskie wozy. O dziwo na linii 3 zagościły krótkie bombardiery i wozy EU8N. Linie 72 i 75 obsługiwały EU8N oraz N8S.

 

      W dni powszednie żelaznym kandydatem do obsadzenia pesami jest 'czwórka', najpewniej z uwagi na ograniczenie częstotliwości do 20 minut obsadzą one też sześć brygad linii 24. Pozostałe 10-11 wozów powinniśmy zobaczyć na 50 i 52. Linia 78, na której zapewne ujrzymy uzyskane z linii 12 GT8S albo 2x105Na, powinna pozwolić na utrzymanie NGT6 na linii 18. Z uwagi na tunel tramwajowy na linii 3 obsadę 11 brygad zapewnią NGT8, a gdzie trafi pozostałe 10 wozów? Pojedyncze na linię 50, pozostałe być może na 52, a może linię 18? Może też okazać się, że potrzeby przewozowe linii 75 będą większe. Cztery zmodernizowane N8S powinny zostać wycofane z tej linii, być może trafią na 20? Nadmiar składów wiedeńskich też zapewne wymusi dalsze roszady taborowe. O wszystkim przekonamy się w poniedziałek.

2017-06-17

mouset