Nowości i ogłoszenia

W Radzie Dzielnicy VIII o komunikacji

W poniedziałek, 6 czerwca 2011 w siedzibie Rady Dzielnicy VIII Dębniki odbyło się robocze spotkanie w sprawie komunikacji na terenie osiedli Bodzów, Ruczaj oraz Skotniki. W dyskusji wzięli udział lokalni działacze oraz przedstawiciele Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

 

Jednym z tematów bardzo ważnych dla lokalnej społeczności jest utworzenie linii autobusowej do Bodzowa przez ul. Widłakową. Teren pod pętlę autobusową jest gotowy, ale problematyczne stają się parametry jezdni. Temat jest jednak otwarty i najprawdopodobniej skończy się sukcesem. Oczywistym jest to, że taka linia będzie obsługiwana pojazdem niskopojemnym.

 

W niedługim czasie na ulicach Krakowa powinna pojawić się nowa linia autobusowa "156", która będzie kursować na trasie Rondo Grunwaldzkie - Rynek Dębnicki - Praska - Tyniecka - Winnicka - Skotniki. Jednocześnie korekcie ulegnie rozkład jazdy "162", a zmiana polegać będzie na kasacji obecnych kursów skróconych do Kostrza. Autobusy na odcinku Pychowice - Kostrze/Podgórki Tynieckie były wykorzystywane w znikomym stopniu, stąd decyzja o skierowaniu deficytowych kursów właśnie na ul. Winnicką.

 

Podczas spotkania podniesiono problem linii tramwajowej na os. Ruczaj i prawdopodobnych protestów pasażerów podczas jej uruchamiania. Przywołano sceny jakie towarzyszyły inwestycji na ul. Lipskiej. Przedstawiciele ZIKiT przyjęli do wiadomości słowa krytyki, w których była mowa o niedostatecznej kampanii informacyjnej oraz zbyt późnym terminie podania ich do publicznej wiadomości. Zasugerowano wziąć przykład z warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego, który pyta pasażerów przez internet o opinie do proponowanych zmian, jednocześnie uzasadniając dlaczego mają być wprowadzone. ZIKiT przedstawił w bardzo luźnej formie propozycje zmian w komunikacji miejskiej po wprowadzeniu tramwaju do Czerwonych Maków. Część z nich jest bardzo ciekawa i z pewnością stanowić to będzie poprawę sytuacji dla znaczącej części Krakowa. Inne zmiany wydają się być bardzo kontrowersyjne i będą wymagały szerszej dyskusji. Nie podajemy jeszcze żadnych szczegółów ponieważ czekamy na pierwszą wersję jaką ZIKiT zobowiązał się przedstawić pisemnie RD VIII do połowy lipca br.

Pewne jest natomiast to, że jeśli nie dojdzie do żadnych opóźnień, w listopadzie 2011 roku do ślepej krańcówki 'Ruczaj' pojedzie pierwsza linia tramwajowa kursująca co 10 minut. Jest wstępne założenie trasy tego tramwaju (numeru nie ustalono), ale niemal od razu pojawiła się koncepcja innej marszruty, którą postanowiono przeanalizować. Z uwagi na brak możliwości zawrócenia wozu, linia ta będzie obsługiwana taborem dwukierunkowym. Postanowiono nie popełniać tego samego błędu co w przypadku trasy do ul. Szklarskiej, stąd na nowym odcinku będzie mogło jechać kilka pociągów jednocześnie. Budowa podstacji trwa. Już w pierwszym etapie szykowane są zmiany w kursowaniu linii autobusowych. Najpewniej zlikwidowana zostanie jedna z obecnych tras obsługujących Ruczaj (nie postanowiono jeszcze która). Docelowo linie autobusowe mają być znacząco ograniczone na odcinku Rondo Grunwaldzkie - Ruczaj by nie dublować dwóch linii tramwajowych obsługujących trasę co 10 minut każda. Pętla autobusowa "Ruczaj" zostanie fizycznie zlikwidowana wraz z uruchomieniem pierwszej linii wahadłowej. Analizowana jest także możliwość skierowania trzeciej linii tramwajowej od strony Łagiewnik (zaproponowano na spotkaniu "23"), aczkolwiek wymagać to będzie dokładnych pomiarów z uwagi na kształt nowej pętli tramwajowej. Może nie być tam miejsca dla trzech linii. Wszystko to jednak jest na razie na etapie badań oraz dyskusji wewnętrznej w ZIKiT.

 

Natomiast dzisiaj podczas sesji Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały podjęto uchwałę z wnioskiem o połączenie linii "12" z linią "18" tak, aby po ponownym uruchomieniu trasy przez ul. Kapelanka (w wakacje będzie ona nieczynna z powodu budowy rozjazdów do Ruczaju) linia "12" kursowała na trasie Krowodrza Górka - Pawia - Basztowa - Podwale - Franciszkańska - Stradomska - Dietla - Kapelanka -  Łagiewniki (a docelowo Kampus UJ).

 

Projekt połączenia "12" i "18" w jedną linię, przywrócenia "11" do Cmentarza Rakowickiego, a skierowania "18" na trasę Cichy Kącik - Mały Płaszów zyskał poparcie RDII i RDIV.

 

Jak widać szykuje się interesujący okres dla pasażerów oraz pasjonatów komunikacji. Przedsięwzięcie wydaje się być o wiele bardziej skomplikowane niż w przypadku Płaszowa. Czekamy zatem na pierwszą wersję zmian, którą zamieścimy na stronach portalu Klubu 428.

2011-06-07

prezes